У березні 2025 року набрав чинності новий Порядок функціонування системи електронного документообігу — електронна товарно-транспортна накладна (е-ТТН), затверджений Наказом Мінрегіону від 27 грудня 2024 року №1491.
Повний текст документа доступний за посиланням.
Система е-ТТН запроваджена з метою цифровізації у сфері внутрішніх вантажних перевезень та створення єдиної державної політики у сфері електронного документообігу.
Хто користується Системою е-ТТН?
До електронної товарно-транспортної накладної залучаються такі учасники:
- вантажовідправники — особи або компанії, які відправляють товар і створюють е-ТТН;
- перевізники — транспортні компанії, які здійснюють перевезення вантажу та підтверджують отримання та доставку товару;
- вантажоодержувачі — кінцеві отримувачі товару, які повинні підтвердити факт приймання вантажу;
- державні контролюючі органи (зокрема, Укртрансбезпека).
Які документи можна формувати в Системі е-ТТН?
Окрім основної електронної накладної система дозволяє створювати наступні коригуючі документи:
1) акт про відмову вантажити – складається в разі виявлення непридатності поданого транспортного засобу для перевезення відповідного вантажу;
2) акт перевантаження – в разі здійснення повного перевантаження вантажу за відповідною е-ТТН на інший транспортний засіб;
3) акт розвантаження на проміжному складі – в разі повного розвантаження вантажу на проміжному складі;
4) акт завантаження на проміжному складі;
5) акт перепломбування складається – в разі заміни пломби на спеціалізованому автомобілі;
6) акт про зміну пункту призначення вантажу;
7) акт розбіжностей про вантаж – складається між вантажоодержувачем та перевізником у разі відхилення за масою, кількістю вантажних місць або сумою фактично доставленого вантажу та відомостями про вантаж, які зазначено у е-ТТН;
8) акт примусового завершення е-ТТН – у разі припинення дії договору перевезення з підстав, визначених договором або законодавством, якщо перевезення даного вантажу не було завершено;
9) акт коригування е-ТТН – складається в разі допущення помилки в реквізитах е-ТТН.
База даних е-ТТН
Центральним елементом системи є база даних е-ТТН, яка забезпечує:
- реєстрацію документів та супровідних актів;
- збереження ключової інформації (дата, місце, маршрут, учасники перевезень, маса вантажу тощо);
- оновлення статусу документа в режимі реального часу;
- доступ інспекторів до необхідних відомостей.
База даних е-ТТН використовується посадовими особами Укртрансбезпеки з метою здійснення державного контролю за перевезенням вантажів автомобільним транспортом.
У базі даних е-ТТН міститься наступна інформація:
- Дата і місце складання е-ТТН;
- Тип е-ТТН залежно від виду вантажу;
- Унікальний номер е-ТТН (UUID), внутрішній номер та її статус;
- Дані про учасників перевезень;
- Інформація про транспортні засоби та маршрут перевезення;
- Маса вантажного місця;
- Посилання (URL) на документ е-ТТН, що зберігається на платформі ЕДО.
База даних дає можливість:
- реєструвати нові е-ТТН;
- оновлювати статус документа в режимі реального часу;
- додавати коригуючі або супровідні документи;
- надати інспекторам доступ до необхідної інформації.
Як підключитися до Системи е-ТТН?
Щоб почати користуватись е-ТТН, підприємству потрібно:
- Обрати оператора електронних довірчих послуг (ЕДО) — перелік доступний на порталі е-ТТН.
- Підключитись до сервісу обраного оператора.
- Налаштувати бізнес-процеси з урахуванням роботи через систему.
Чи обов’язково всім підприємствам використовувати Систему е-ТТН?
Поки що Система е-ТТН працює в експериментальному режимі. Використання електронних накладних не є обов’язковим до внесення змін у Закон України «Про автомобільний транспорт».
Наразі ТТН може оформлюватися як у паперовій, так і в електронній формі.
Висновок
Система е-ТТН — це крок до цифровізації логістики та документообігу вантажних перевезень в Україні. Вона спрощує процес оформлення та підвищує прозорість перевезень. Водночас варто врахувати, що до бази е-ТТН матимуть доступ державні органи, що посилить контроль.
📌 Поки використання е-ТТН не є обов’язковим, підприємствам доцільно оцінити переваги та ризики і вирішити, чи варто вже зараз інтегрувати систему у свої процеси.