10 червня 2023 року Верховна Рада України прийняла новий Закон «Про захист прав споживачів».
Закон передбачає велику кількість нововведень. В тому числі, розширює права споживачів при придбанні продуктів харчування, впровадження Єдиного державного веб-порталу для споживачів у сфері електронної комерції. А також встановлює нові вимоги до суб’єктів господарювання, які здійснюють дистанційну торгівлю, в тому числі через мережу Інтернет.
Новий закон почне діяти не раніше закінчення в Україні воєнного стану. Але підприємствам, які здійснюють торгівлю або надають послуги через веб-сайти, слід заздалегідь підготуватися до його впровадження. Адже законом передбачено широкий перелік вимог. Як до договорів, що укладаються на відстані, так і до інформації, яка повинна розміщуватись на сторінці інтернет-магазину або маркетплейсу.
Тому в цій статті ми детально розглянемо, що ж необхідно враховувати при продажі товарів або послуг через мережу Інтернет.
Виходячи з аналізу статей 17 – 21 нового закону,
здійснюючи торгівлю через мережу Інтернет, продавець зобов’язаний розмістити на своєму веб-сайті в чіткій та зрозумілій формі наступну інформацію:
- Відомості про продавця (назва, фактична та юридична адреса, ідентифікаційний код, номер телефону, адресу електронної пошти);
- Відомості про гарантійні зобов’язання та суб’єкт господарювання, який буде виконувати гарантійні зобов’язання;
- Найменування та основні властивості товару або характеристики роботи;
- Ціну або спосіб її розрахунку у випадку, якщо ціну неможливо встановити одразу;
- Додаткові витрати на доставку продукції. Якщо при придбанні товару або послуги не зазначені витрати на доставку – споживач має право її не оплачувати;
- Строки та порядок доставки;
- Порядок розгляду скарг споживачів;
- Порядок та умови реалізації права споживача на відмову від договору та повернення товару. Окремим документом, розміщеним на сайті, варто передбачити строки та умови, за яких споживач може відмовитися від договору та повернути товар. Такий документ повинен включати: порядок повернення коштів, можливі витрати споживача, пов’язані з поверненням товару, форму заявки про повернення коштів та інструкцію по заповненню та надсиланню. У випадку, якщо зазначена інформація буде відсутня на сайті, споживач матиме право повернути товар (навіть якщо він належної якості) протягом 12 місяців з дня купівлі;
- Розмістити у легкодоступному для споживача місці умови договору (публічну оферту). Це також має бути окремий документ, який враховує основні умови продажу товару або надання послуг;
- Форму згоди покупця на отримання повідомлень. Така форма розміщується у випадку, якщо продавець планує надсилати покупцям електронні повідомлення (в тому числі рекламного характеру). В самих повідомленнях повинна міститись інформація, в який спосіб покупець може відмовитися від їх подальшого отримання.
Також законом передбачено. Якщо дистанційний договір укладається виключно засобами електронного зв’язку (тобто у випадку типового інтернет-магазину). В такому випадку продавець зобов’язаний розмістити на своєму веб-сайті кнопку або іншу програмну функцію, яку покупець активує з метою замовлення продукції. Така кнопка повинна містити напис “замовлення з оплатою”. Або інше подібне формулювання, яке однозначно вказує, що замовлення товару передбачає його оплату.
У випадку, якщо продаж здійснюється через сервіси розміщення оголошень (класифайд) або електронні торговельні майданчики (маркетплейс). Продавець зобов’язаний забезпечити розміщення на них всієї необхідної інформації про себе. В цьому випадку також обов’язковою для розміщення являється інформація про розподіл обов’язків та відповідальності між класифайдом або маркетплейсом та продавцем.
За порушення вимог щодо доведення споживачів наведеної інформації, передбачена відповідальність у вигляді штрафу. Розмір штрафу становить від 85 до 17 000 гривень. В залежності від того, яка саме інформація не була доведена до споживачів.
Розробка усіх необхідних документів, які передбачені новим Законом України «Про захист прав споживачів», потребує значного часу та ресурсів. Тому радимо не зволікати та вже найближчим часом визначитись, що саме необхідно зробити Вашому підприємству, що відповідати вимогам нового Закону.
Фахівці адвокатського об’єднання «БАЄРС» завжди готові надати консультації щодо вимог законодавства та розробити усі необхідні для Вашого підприємства документи.