У судових справах з реєстрації податкових накладних суди в переважній більшості стають на бік платника податків.
Через це багато платників не сильно переймаються підготовкою якісних пояснень. Розраховують, що в кінцевому результаті все одно виграють суд.
Однак така позиція є хибною. Вона може призвести до майнових збитків та розриву господарських відносин з покупцями.
Сьогодні поговоримо про те, на що слід звернути увагу, аби не довести справу до такого стану, коли навіть суд не зможе нічим допомогти.
Перше і найважливіше правило – не ставитись до подання пояснень легковажно.
Подання пояснень та копій документів після зупинки реєстрації податкової накладної це основний етап всієї процедури. Від нього залежатимуть всі подальші наслідки.
Причиною є те, що саме за наслідками їх розгляду комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію чи відмову в реєстрації ПН. Саме це рішення в подальшому оскаржується до комісії центрального рівня або до суду.
Якщо на даному етапі зазначити в поясненнях неправильну інформацію, недодати якийсь важливий документ – суд може стати на бік податкової. Адже при прийнятті рішення вона не мала в розпорядженні інших джерел.
Прикладом із практики можуть бути зокрема постанови Верховного Суду від 29.06.2023 у справі № 640/21884/20 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/111883957), від 13.02.2024 у справі № 240/5563/23 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/116965062).
Отже. При поданні письмових пояснень на розблокування податкових накладних потрібно мати на увазі, що фактично той самий пакет документів в майбутньому можливо доведеться подавати і до суду. Саме тому позиція має бути грамотною та продуманою наперед.
Звичайно ніхто не відміняв помилок, яких зазвичай податкова припускається при заповненні квитанцій або рішень.
Але набагато надійніше розраховувати на власні правильні дії, ніж на помилку податкової.
Друге важливе правило – своєчасно реагувати на повідомлення про необхідність подання додаткових пояснень.
Причина цього чисто формальна. Законодавство (Порядок № 520) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1245-19#n16) не встановлює для податківців альтернативи в разі неподання платником ПДВ додаткових пояснень та документів. Так, єдиною дією, яку для них передбачає за цих обставин п.9 Порядку № 520 – відмовити в реєстрації податкової накладної.
Це зовсім не означає, що не подавши додаткові пояснення платник втрачає всі шанси виграти справу в суді. Але це дає суттєвий козир в судовому процесі для податкової.
Прикладами судових рішень, в яких платникам податку відмовляли в позові у зв’язку з неподанням додаткових пояснень, є зокрема постанова Третього апеляційного адміністративного суду від 27.06.2024 у справі № 340/443/24 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/120063978) та постанова Першого апеляційного адміністративного суду від 19.11.2024 у справі № 200/4262/24 (https://reyestr.court.gov.ua/Review/123171703).
Встановлена законодавством безальтернативність відмови в реєстрації ПН у разі ненадання додаткових пояснень та документів викликає великі питання. Однак це тема окремої розмови.
Але практичний висновок для платників ПДВ очевидний – ненадання додаткових пояснень наражає на великий ризик.
Третє правило є більш універсальним та доволі легким в дотриманні – процесуальні строки.
Перевагою є те, що в процедурі розблокування податкових накладних вони є доволі лояльними для платників податку. На відміну від низки інших адміністративних процедур.
Якщо Вам відмовлено в реєстрації ПН, зі скаргою до комісії центрального рівня можна звернутися протягом 10 робочих днів. У разі залишення скарги без задоволення – строк звернення до суду становить 3 місяці. Якщо скаргу не подавали – до суду потрібно звернутися протягом 6 місяців з моменту отримання рішення про відмову в реєстрації ПН.
Однак не всі платники податку знають про ці строки. Дехто і свідомо допускає зволікання до останнього дня.
Подання пояснень чи позову до суду про розблокування ПН, як правило, передбачає великі кількість документів та обсяг нормативної бази.
Тому відклавши підготовку на крайній термін, платник податку ризикує не встигнути виконати чисто технічні дії.
На відміну від перших двох помилок, які в певних випадках можна спробувати виправити, пропуск процесуальних строків на 99% означатиме кінець планам розблокувати накладні.
І в такій ситуації нікого не цікавитиме, на чиєму боці правда. Все буде зведено до суто процедурних питань.
Радимо одразу запускати процес підготовки скарги/позову щойно отримали рішення, з яким незгодні.
Це не лише убезпечить вас від пропуску строків, а і надасть можливість підготувати пояснення/скаргу/позов набагато більш якісно.

Автор:
Микола Лисий, юрист Bires Law Firm