Від 01.11.2024 з’явилася новина про те, що банки виявлятимуть схеми ухилення від сплати податків серед своїх клієнтів та передаватимуть відповідну інформацію податковій. В контексті нещодавного підвищення податків та впровадження інших обмежувальних заходів така новина виглядає цілком органічною та послідовною.
Але, про що ж насправді йде мова?
Справа в тому, що 01.11.2024 Нацбанк видав лист до банків України “Про рекомендації з питань здійснення фінансового моніторингу”, в якому сформулював ознаки схем ухилення від оподаткування та рекомендував банкам “придивитися” до відповідних клієнтів.
В листі говориться про те, що у господарській діяльності юридичних осіб застосовуються механізми так званого “дроблення бізнесу”. Як зазначається, схеми полягають в штучному розподілі ведення бізнесу юридичної особи, зокрема через залучення ФОПів, які мають право застосовувати спрощену систему оподаткування.
Серед перерахованих у листі ознак є й такі, що для чималої кількості підприємств стали звичними інструментами для оптимізації податкового навантаження. Ба більше, для багатьох стало шоком, що такі традиційні речі можуть розглядатися державою як щось незаконне.
Які ж саме випадки відтепер викликатимуть більш прискіпливу увагу банків при здійсненні моніторингу?
На думку Нацбанку, про зв’язок юросіб з ФОПами можуть свідчити такі ознаки:
- випадки надання однією особою до фінансової установи пакета документів на встановлення ділових відносин з юридичною особою та ФОПами, у тому числі одночасно;
- спільна адреса місця знаходження юридичної особи та ФОП;
- спільне місце реалізації товарів і послуг (адреса магазину, інтернет-сайту);
- юридична особа та/або ФОПи мають спільних власників, представників, бухгалтерів, довірених осіб тощо;
- у ФОП зазвичай немає необхідних ресурсів для ведення діяльності, включаючи діяльність з юридичною особою;
- значні надходження на рахунки ФОП від юридичної особи або інших суб’єктів господарювання Групи;
- сплата юридичною особою послуг ФОП, вартість яких складно оцінити (оренда, маркетингові, інформаційні послуги, реклама тощо);
- надання юридичною особою фінансової допомоги ФОП;
- значний обсяг фінансових операцій за рахунками новоствореного ФОП;
- здійснення ФОП фінансових операцій протягом короткого періоду часу (два‒три місяці) на загальну суму, що досягає граничного обсягу доходу на рік відповідно до обраної групи платників податків;
- послідовне здійснення групою ФОП діяльності, зазначеної в попередньому абзаці;
- використання одного платіжного терміналу фінансової установи кількома суб’єктами господарювання.
Даний перелік не є вичерпним та доповнює інші критерії, які вже тривалий час застосовуються.
Звичайно, саме по собі співпадіння з одним чи більше критеріїв не може достовірно свідчити про залучення до схем ухилення від оподаткування, але незручності з банком викликати здатне.
В такому разі доведеться подавати в банк пояснення і документи та спростовувати виявлену ризиковість.
Тому підприємства, які оптимізують податкове навантаження через залучення ФОПів, відтепер повинні бути готові до таких наслідків.
Також під роздачу теоретично можуть потрапити і самі ФОПи, через які відбувається відповідне структурування.
Не слід виключати випадки, коли під ознаки ризиковості зможуть потрапити і випадкові суб’єкти, які в дійсності ні до яких схем “дроблення бізнесу” не залучені, як це часто відбувається наприклад з моніторингом ризиковості платників ПДВ.
Говорити ж про те, що відтепер всі банківські рахунки будуть на долоні у податківців, поки що зарано.
Фінансовий моніторинг здійснюється банками вже не перший рік, тож наразі маємо лише певні нові рекомендації.
Микола Лисий
Юрист Bires Law Firm