Адреса

04071, Україна, м. Київ, вул. Воздвиженська 14, офіс 9

EMAIL

Контакти

[polylang_langswitcher]
[polylang_langswitcher]

Адреса

04071, Україна, м. Київ, вул. Воздвиженська 14, офіс 9

EMAIL

Контакти

Адреса

04071, Україна, м. Київ, вул. Воздвиженська 14, офіс 9

EMAIL

Контакти

[polylang_langswitcher]
[polylang_langswitcher]

Адреса

04071, Україна, м. Київ, вул. Воздвиженська 14, офіс 9

EMAIL

Контакти

Головна/Новини & Блог/Втрата податкового кредиту з ПДВ. Чи може продавець стягнути збитки?

Втрата податкового кредиту з ПДВ. Чи може продавець стягнути збитки?

Так, саме продавець! Адже з покупцем все зрозуміло, в нього є достатньо правових засобів для покриття своїх втрат.

Зараз майже кожен більш-менш якісний договір між платниками ПДВ так чи інакше врегульовує відповідальність продавця перед покупцем за втрату податкового кредиту.

Якщо договір прямо не передбачає відповідних штрафних санкцій, кошти стягуються з продавців у судовому порядку як збитки.

Тож бізнес (здебільшого продавців) часто турбує питання. Чи можна стягнути з податкової сплачений покупцю штраф за умови наявності судового рішення про незаконність відмови в реєстрації ПН?

Наприклад, у випадку коли штраф було сплачено раніше ніж ухвалено рішення суду про зобов’язання зареєструвати податкові накладні.

Загалом все виглядає логічно. З одного боку, протиправна відмова податкової зареєструвати ПН, підтверджена судовим рішенням. З іншого – сплачений продавцем штраф якраз через таку відмову.

Однак не все так просто!

За існуючої судової практики продавець, який опинився в описаній вище ситуації, навряд чи може розраховувати на успішне стягнення збитків з податкової.

Так, Велика Палата Верховного Суду в постанові від 01.03.2023 у справі № 925/556/21, розглянувши аналогічний позов, відмовила продавцю у стягненні таких збитків.

Суд виходив з того, що штрафні санкції за відсутність реєстрації ПН не є необхідними витратами, які продавець мусив зробити для відновлення порушеного майнового інтересу покупця. Водночас штрафні санкції сторони добровільно врегулювали у договорі, чого могли і не робити. Тому суд і дійшов висновку, що збитки продавця є наслідком скоріше його домовленості з контрагентом ніж протиправних дій податкової.

Також в цьому рішенні судді висловили позицію, що за наявності задоволеного позову про зобов’язання зареєструвати податкові накладні, звернення з позовом до податкової про відшкодування збитків неможливе, адже право на податковий кредит фактично є відновленим.

Подібну позицію Верховний Суд підтверджував і в подальшому. Зокрема в постанові від 07.02.2024 у справі № 922/1523/23.

А тепер найбільш цікаве питання. Що робити продавцям аби убезпечитись від подібних ризиків?

В першу чергу, в разі безпідставного зупинення/відмови в реєстрації податкової накладної необхідно запускати процес оскарження: подавати пояснення, скарги, звертатися з позовом до суду. Переважна більшість податкових накладних реєструються. Якщо і не в досудовому порядку, то за рішенням суду. Вчинивши необхідні дії Ви вже можете запобігти збиткам контрагента раніше, ніж вони стануть Вашою проблемою.

По-друге. Не затягуйте з розблокуванням ПН. Граничні строки вчинення дій у цій процедурі й справді доволі великі. Подати пояснення можна протягом 365 днів, а в суд звернутися впродовж 3-6 місяців. Проте не варто відкладати все на останній день. Майте на увазі тривалість судового процесу та виконання судового рішення. Вся процедура і без того займе немало часу, тому не слід її затягувати там, де можна діяти оперативніше.

По третє. Звертайте увагу на відповідні формулювання у Ваших договорах з покупцями. Є різниця з чим пункт договору пов’язує відповідальність продавця – з втратою податкового кредиту чи наприклад з самим лише фактом відмови в реєстрації ПН. Другий варіант є вкрай невигідним для продавця, адже рішення про відмову в реєстрації не є остаточним та може бути оскаржене.

По-четверте. Буває так, що навіть за наявності судового рішення про зобов’язання ДПС зареєструвати податкові накладні, вони все одно не реєструються. Причини можуть бути різні: недостатність реєстраційних лімітів, наявність податкового боргу, анулювання свідоцтва платника ПДВ тощо. Тому слід завчасно подбати про те, щоб подібні сюрпризи раптово не постали на стадії виконання судового рішення.

Ще один можливий варіант. Якщо штраф покупцю вже сплачено, а податкові накладні вдалося розблокувати, слід розглянути можливість звернення з позовом. Але вже до покупця – про повернення безпідставно набутих коштів.

Шанси на успіх у такому разі залежать від конкретних обставин справи та оцінюються в кожному випадку індивідуально.

Отже, за існуючої судової практики буде вкрай складно стягнути з податкової збитки, які були сплачені продавцем покупцю як штрафна санкція у зв’язку з відсутністю реєстрації ПН.

Проте інтереси продавця можливо захистити, якщо від початку правильно побудувати свої дії.

Микола Лисий

юрист Bires Law Firm

Новини

Sorry, your ID is maybe not correct (If you did not place any ID that means auto-detect does not work.). And please make sure that your selected element is developed with Swiper.