Багато хто чув про можливість відшкодування ПДВ, якою доволі часто користуються експортери.
Насправді, така можливість доступна не лише експортерам, а всім платникам ПДВ. Але в силу специфіки оподаткування експортних операцій для експортерів найкраще складаються відповідні умови.
Однак, якщо Ваше підприємство чи ФОП є платниками ПДВ, бюджетне відшкодування може бути доступним і для Вас.
Як оформити податкові декларації? Які графи заповнити? Які додатки слід долучити? Про це вже безліч інформації на різних бухгалтерських платформах.
У цьому матеріалі ми б хотіли висвітлити іншу сторону. А саме:
Що відбувається після оформлення та подання декларації на відшкодування?
На папері все виглядає просто. Подали документи та очікуєте. На практиці все найцікавіше (і найскладніше) відбувається далі.
Як відомо, сплаті до бюджету підлягає позитивна різниця між сумою податкового зобов’язання звітного періоду та сумою податкового кредиту такого періоду.
Коли ця різниця є від’ємною (сума податкового кредиту перевищує суму зобов’язань), тоді й виникає право на повернення з бюджету таких “надлишкових” сум.
Обов’язковою умовою при цьому є відсутність податкового боргу.
Повернення коштів можна реалізувати декількома способами. Зокрема, погасити заборгованість перед бюджетом. Або зарахувати до податкового кредиту наступного звітного періоду. І звичайно найцікавіший варіант – отримати ці кошти на власний рахунок.
З цією метою до контролюючого органу подається податкова декларація та заява про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Далі розпочинається найскладніша та, на практиці, найбільш тривала процедура узгодження податковим органом суми до відшкодування.
На цьому етапі податкова повинна здійснити камеральну або документальну перевірку. За її наслідками внести інформацію про узгодження суми відшкодування до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Однак на практиці таке узгодження майже ніколи не закінчується без винесених за наслідками перевірок ппр. Окрім нівелювання суми до відшкодування, ще й нараховуються штрафні санкції.
В більшості випадків контролюючий орган намагається знайти факти завищення сум податкового кредиту, заниження сум податкових зобов’язань, фіктивних операцій, використання товарів/послуг в операціях, не пов’язаних з господарською діяльністю тощо.
Тож далі платнику податку необхідно йти в суд та оскаржувати такі податкові повідомлення-рішення.
Хороша новина. Судова практика тут на боці платників податків та більшість таких ппр скасовуються судами.
Однак, якщо у підприємства дійсно є проблеми і штраф податкової не можна з упевненістю назвати надуманим, то існує ризик по фіналу залишитися в мінусі.
Після скасування ппр сума до відшкодування вважається узгодженою.
Але розслаблятися тут ще зарано. Нерідко в таких ситуаціях має місце протиправна бездіяльність з боку податкової та затягування процесу.
Подекуди це переростає в нові судові спори. Метою цих спорів є зобов’язати податкову виконати вимоги закону та внести всю необхідну інформацію до Реєстру.
Як свідчить судова практика, фінальні рішення приймаються здебільшого на користь платників податків. Але іншою стороною є знову ж таки витрати часу та ресурсів.
Наразі негативний ефект цих обставин посилюється перевантаженістю судової системи та доволі тривалим розглядом справ деякими судами адміністративної юрисдикції.
Після внесення всієї необхідної інформації до Реєстру платнику ПДВ можна очікувати надходження коштів, які Казначейство повинно перерахувати на підставі даних Реєстру.
Звичайно слід враховувати і встановлені законодавством обмеження, що можуть завадити отримати відшкодування.
До таких обмежень можна віднести зокрема податковий борг, недостатність реєстраційних лімітів в СЕА ПДВ, запровадження санкцій тощо.
Повернення ПДВ цілком реальна задача, якщо підприємством дотримано всі передбачені законом умови. А для деяких підприємств це взагалі є звичною справою та робиться регулярно.
Якщо для підприємства це вперше, варто попередньо вивчити реальний стан справ. Не зайвим буде проконсультуватися з юристами або навіть замовити послуги бухгалтерського аудиту.
Правильно організувавши господарську діяльність ще на етапі придбання товарів/послуг, подання звітності та сплати податків, підприємство вже закладає надійну базу для проходження всіх вищеописаних процедур з мінімальними втратами та високими шансами на успіх.
Якщо господарська діяльність підприємства є реальною, та бухгалтерія в порядку – шанси на кінцевий успіх є немалими.
Микола Лисий
Юрист Bires Law Firm