У Верховній Раді України зареєстровано проект Закону № 11416 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану».
Якщо Закон буде прийнято в поточній редакції, зміни торкнуться як бізнесу, так і громадян. При цьому, податкове навантаження на юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців значно зросте.
Що ж саме пропонується законом?
1. В першу чергу, зміняться ставки та правила нарахування військового збору.
Проектом закону передбачено, що платниками військового збору будуть фізичні та юридичні особи, а також фізичні особи-підприємці.
Передбачаються нові ставки військового збору для різних категорій платників:
- Для ФОП платники єдиного податку 1, 2 та 4 групи. Щомісячна ставка становитиме 5 % від розміру двох мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня поточного року. На сьогодні це 710 гривень на місяць.
- Юридичні особи. Незалежно від обраної системи оподаткування, а також ФОП платники єдиного податку третьої групи будуть сплачувати військовий збір в розмірі 1 % від доходу.
- Для фізичних осіб. При отриманні заробітної плати, дивідендів, інших доходів, ставка складатиме 5 % (замість 1,5 %, що чинна на сьогодні).
- При придбанні у власність автомобіля, що підлягає першій державній реєстрації. Необхідно буде сплатити військовий збір у розмірі 15 % від його вартості.
- При здійсненні торгівлі ювелірними виробами. Як юридичні особи, так і ФОП, зобов’язані будуть сплатити військовий збір в розмір 30 % від отриманого доходу.
2. Встановлюється мінімальна база оподаткування податком на доходи фізичних осіб (ПДФО).
Мінімальна база ПДФО для заробітної плати може встановлюватись рішеннями сільських, селищних, міських рад для відповідної території. Але не менше розміру мінімальної заробітної плати.
У випадку, якщо працівникові виплачується заробітна плата менше встановленого мінімального розміру. Наприклад, працівник працює на неповну ставку. Роботодавець буде зобов’язаний самостійно нарахувати та сплатити за власний рахунок до бюджету різницю між нарахованим податком зі встановленої мінімальної бази оподаткування та фактично утриманим податком з працівника.
Проектом не передбачено максимального розміру встановлення бази оподаткування ПДФО. А це може призвести до того, що на певних територіях буде встановлюватись мінімальна база оподаткування на рівні, значно вищому від мінімальної заробітної плати. І роботодавці, які виплачують мінімальні заробітні плати працівникам, будуть змушені за власний рахунок сплачувати ПДФО.
3. Авансові внески з податку на прибуток при роздрібній торгівлі пальним.
Суб’єкти господарювання, що здійснюють роздрібну торгівлю пальним, будуть зобов’язані щомісячно сплачувати авансовий внесок з податку на прибуток.
Розмір внеску складатиме 0,5 мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного року, з розрахунку на 1 кубічний метр резервуарів для зберігання пального. Тобто, станом на сьогодні авансовий внесок становитиме 3550 грн за 1 кубічний метр резервуарів.
Податок на прибуток, розрахований за результатами звітного періоду за базовою ставкою, буде зменшуватись на суму сплачених авансових внесків.
При цьому, якщо сума сплачених авансових внесків протягом року перевищуватиме суму нарахованого податку на прибуток за такий рік, вона не зменшуватиме податок в наступному році. Також авансовий внесок не можливо буде повернути як надмірно або помилко сплачений.
Як бачимо, запропонований проект Закону направлений на те, щоб будь-яким способом збільшити надходження платежів до бюджету та істотно збільшить податкове навантаження на бізнес і на громадян.
Але замість наповнення бюджету його прийняття в існуючій редакції може призвести до того, що трудові відносити з працівниками взагалі не будуть оформлюватися, заробітна плата буде виплачуватись «в конвертах», а бізнес (особливо ФОПи) перейде на готівкові розрахунки для зменшення бази оподаткування.