Чутки про економічне бронювання дедалі частіше заповнюють новинний простір, паралельно із посиленням процесу мобілізації. Неодноразово депутати та різні експерти висловлювали позиції про те, як таке бронювання теоретично може виглядати. В народі вже встигли охарактеризувати економічне бронювання, як легалізований відкуп від виконання військового обов’язку, який доступний лише заможним та людям зі зв’язками. Інші ж намагаються видати економічне бронювання за ефективне рішення в нинішніх складних умовах.
То що ж насправді собою являє економічне бронювання? Як воно працюватиме та кому буде доступне?
На сьогоднішній день єдиними джерелами інформації щодо цього є заяви в медіа. Також декілька законопроектів, які перебувають в Раді ще з червня.
Основним є Проект Закону про промислову політику та прогнозованість реального сектору економіки (№ 11331 від 11.06.2024).
Поряд із ним є альтернативні законопроекти № 11331-1 від 17.06.2024 та № 11331-2 від 17.06.2024.
Всі три перерахованих проекти, спрямовані на створення умов для розвитку вітчизняного промислового комплексу та мимохідь встановлюють засади економічного бронювання.
Пов’язані з ними законопроекти № 11332 від 11.06.2024, № 11332-1 від 17.06.2024 та № 11332-2 від 28.06.2024 встановлюють розмір збору за бронювання, який мають сплачувати роботодавці для отримання можливості забронювати певних працівників.
Основний законопроект (№ 11331) пропонує поширити бронювання на військовозобов’язаних, за яких роботодавці щомісячно сплачуватимуть спеціальний збір, визначений Податковим кодексом України.
Розмір цього збору планується встановити на рівні 20 400 грн.
Додатковою вимогою до таких роботодавців буде відсутність заборгованості з виплати заробітної плати та зі сплати податків, зборів, інших обов’язкових платежів.
Бронювання для ФОПів та їх найманих працівників. Надається за умови, якщо обсяг доходу ФОПа протягом календарного місяця становитиме не менше трикратного розміру збору за бронювання, встановленого Податковим кодексом України.
Окрім цього, ФОП має підтвердити ведення ним господарської діяльності протягом попереднього річного звітного (податкового) періоду.
Для деталізації особливостей економічного бронювання Кабінету Міністрів України належить прийняти окремий порядок, яким детальніше врегулювати ці питання.
Альтернативний законопроект № 11331-1 пропонує надати економічне бронювання працівникам підприємств, установ, організацій, де середньомісячна заробітна плата військовозобов’язаного працівника становитиме не менше 36 336 грн. (якщо виходити з розрахунків 2024-го року).
Також у відповідного підприємства має бути відсутня заборгованість з виплати заробітної плати, податків, зборів, інших обов’язкових платежів.
Законопроект № 11331-2 встановлює аналогічні вимоги по середньомісячній заробітній платі та відсутності заборгованості.
Окрім цього, бронюванню підлягатимуть ФОПи та їх наймані працівники. Якщо відповідний ФОП зареєстрований у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та громадських формувань не пізніше ніж за 6 календарних місяців до набрання чинності цим законом.
Також тут присутня вимога щодо обсягу доходу ФОП – не менше трикратного розміру збору за бронювання, встановленого Податковим кодексом України.
Особливості цієї процедури має визначити окремим порядком Кабінет Міністрів України.
Слід зауважити, що описані законопроекти не є вичерпним переліком моделей економічного бронювання, які можуть бути впроваджені.
Із заяв офіційних осіб відомо про підхід “воюй або працюй”, згідно якого людина має робити свій внесок у перемогу або на фронті, або в економіці. Щоправда деталі цього задуму наразі невідомі, але навряд чи слід розраховувати, що слово “працюй” буде тлумачитись широко.
Є інформація і про розробку Мінекономіки механізму економічного бронювання. Він також спиратиметься на рівень заробітної плати, орієнтовно 35 000 гривень на місяць.
Не виключено подання найближчим часом й інших альтернативних законопроектів або внесення суттєвих правок до існуючих, які їх певним чином видозмінять.
Однак загальна концепція цілком зрозуміла. Можливість економічного бронювання залежатиме від рівня заробітної плати, сплати спеціального збору, а також від дотримання роботодавцем фінансової дисципліни.
Цілями, які планується досягти шляхом запровадження економічного бронювання, називають,в першу чергу, наповнення бюджету та детінізація економіки.
Вважаємо, що запропоновані варіанти економічного бронювання навряд чи стануть розповсюдженим інструментом для бізнесу та громадян.
Так, бронювання частини працівників критично важливих підприємств вже доступно та успішно використовується представниками середнього та навіть подекуди малого бізнесу.
В свою чергу, економічне бронювання встановлює більш складні для дотримання умови. А відтак скористатися його перевагами зможе досить обмежена кількість суб’єктів господарювання.