З початком 2024 року стартувала кампанія зі сплати податків за 2023 рік. В тому числі й податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки.
Податок на нерухоме майно відноситься до місцевих податків. Ставка податку встановлюється органами місцевого самоврядування в залежності від типу нерухомості та її розташування у відсотках до мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня звітного року, та не може перевищувати 1,5 % за 1 квадратний метр. Тобто, в різних областях України ставки податку будуть відрізнятися.
Наприклад, в місті Києві ставка податку на квартиру, житловий будинок, офісне приміщення – 1,5 %. Отже, ставка податку за 1 квадратний метр буде становити 6700 х 1,5% = 100,5 грн.
Базою оподаткування є площа нерухомого майна. При цьому, для фізичних осіб передбачено зменшення бази оподаткування:
- на 60 квадратних метрів для квартир;
- на 120 квадратних метрів для житлових будинків;
- на 180 квадратних метрів (якщо у однієї особи у власності одночасно перебувають і квартира, і житловий будинок).
Наприклад, якщо Ви є власником квартири площею 80 квадратних метрів, то база оподаткування розраховується як 80 – 60. Тобто, податок необхідно сплати лише за 20 квадратних метрів площі.
Податок на нерухоме майно сплачується як фізичними, так і юридичними особами. Юридичні особи зобов’язані самостійно розрахувати розмір податку за минулий рік та не пізніше 20 лютого подати до податкової відповідну декларацію.
Фізичні особи самостійно розмір податку не розраховують. Відповідно до вимог Податкового кодексу України, податкові органи розраховують суму податку за попередній рік та не пізніше 01 липня надсилають платникам податкові повідомлення-рішення (далі – ППР). ППР повинно бути сплачено протягом 60 календарних днів з дня його отримання.
Отже, у фізичних осіб обов’язок зі сплати податку на нерухомість виникає після отримання ППР. Якщо Ви його не отримали – не має необхідності самостійно щось розраховувати та сплачувати.
Однак досить часто виникають випадки, коли податкові повідомлення-рішення складаються з порушенням норм Податкового кодексу України.
Найчастіше при нарахуванні податку на нерухомість податкова допускає такі «помилки»:
- Податковим кодексом встановлено, що обчислення суми податку здійснюється податковим органом за місцем реєстрації (податковою адресою) власника нерухомості. Тобто, не залежно від того, де знаходиться нерухоме майно, ППР повинно бути надіслано податковою, яка знаходиться за місцем Вашої реєстрації (прописки). Однак досить часто трапляються випадки, коли ППР надходить від податкової за місцем розташування майна. Або ж, якщо протягом останніх років Вами змінювалось місце реєстрації, Ви можете отримати ППР від податкової за попереднім місцем прописки.
- Значне завищення податковою суми податку на нерухоме майно. Наприклад. Податковим кодексом визначено: якщо у власності платника податків перебуває житлова нерухомість (квартира загальною площею більше 300 квадратних метрів, або ж будинок площею більше 500 квадратних метрів), то сума податку збільшується на 25 000 грн. за кожен такий об’єкт. Зазначена норма застосовується лише до об’єктів житловою нерухомості. Однак податкова чомусь застосовує її і до нежитлових приміщень.
- Порушення податковою строків складання та надсилання податкового повідомлення рішення. ППР повинно бути надіслано власнику нерухомості не пізніше 01 липня року, що настає за звітним. Наприклад, податок на нерухомість за 2023 рік повинен бути розрахований та надісланий платнику податку до 01 липня 2024 року.
- При розрахунку суми податків податковою не враховуються встановлені органами місцевого самоврядування пільги. Також можуть ігноруватися особливості розрахунку сум податків, що діють під час воєнного стану.
- Податок на нерухомість не нараховується, якщо майно знаходиться на території активних бойових дій або на тимчасово окупованій території. Також від оподаткування звільняється майно, пошкоджене внаслідок бойових дій, диверсій, терористичних актів тощо. Податкова може не враховувати такі обставини та надсилати ППР на нерухоме майно, яке фактично звільнене від оподаткування.
Тому, при отриманні податкового повідомлення-рішення його необхідно ретельно вивчити. В тому числі, перевірити правильність проведених податковою розрахунків, вказану площу належного Вам нерухомого майна, застосовані ставки податків тощо.
Що ж робити, якщо ППР складено з порушенням вимог податкового законодавства?
Просто ігнорувати його не варто. По закінченню строків оскарження податкове зобов’язання буде вважатися узгодженим, і податкова зможе передати його на виконання до державної виконавчої служби. Наслідок – накладення арешту на рахунки та майно, примусове стягнення коштів.
Тому таке податкове повідомлення-рішення необхідно оскаржити в адміністративному або в судовому порядку.
В адміністративному порядку скарга може бути подана до податкового органу вищого рівня протягом 30 календарних днів з моменту отримання ППР.
Незалежно від того, чи проводилось адміністративне оскарження (в тому числі, якщо скарга не була задоволена), у платника податку є право звернутися до суду. Строки оскарження ППР в судовому порядку: 3 місяці з моменту отримання ППР, якщо застосовувалась процедура адміністративного оскарження, та 6 місяців – якщо не застосовувалась.
На сьогодні норми податкового законодавства щодо сплати податку на нерухомість досить часто змінюються у зв’язку з введенням в Україні воєнного стану. В залежності від регіону можуть існувати різні ставки податків та різні пільги, встановлені органами місцевого самоврядування. Тому платникам податків досить складно самостійно розібратися, наскільки податкове повідомлення рішення відповідає вимогам законодавства. А за необхідності – своєчасно та якісно скласти та подати на нього скаргу.
Фахівці Адвокатського об’єднання «БАЄРС» мають успішний досвід у вирішення податкових спорів, в тому числі – в оскарженні ППР щодо податку на нерухоме майно. Звертайтеся – ми завжди будемо раді Вам допомогти.
https://bires.com.ua/oskarzhennya-v-sudi-rishen-podatkovyh-organiv/
https://bires.com.ua/oskarzhennya-rishen-za-rezultatamy-podatkovoyi-perevirky/