25 грудня 2024 року Президент України підписав закон № 4111-ІХ, спрямований на вдосконалення механізмів притягнення юридичних осіб до відповідальності за корупційні правопорушення.
Закон запроваджує низку важливих змін до Кримінального кодексу України та Кримінального процесуального кодексу України. У той же час відповідні зміни викликають занепокоєння у бізнес-середовищі. Новації даного закону можуть бути своєрідним інструментом тиску на підприємства з боку правоохоронних органів.
Так, серед ключових нововведень є запровадження тимчасових обмежень діяльності юридичних осіб. Зокрема, йдеться про заборону участі в публічних та оборонних закупівлях, використання ліцензій, оренду державного чи комунального майна, надання чи отримання реклами своєї діяльності тощо.
Крім того, передбачається можливість застосувати до юридичної особи тимчасове обмеження в отриманні прав та переваг, а саме:
- одержувати будь-які пільги та активи від держави та громади;
- залучати, використовувати, освоювати кошти міжнародних технічних проєктів та міжнародних фінансових операцій;
- отримувати державну допомогу суб’єктами господарювання (бути отримувачем державної допомоги);
- набувати статусу резидента Дія Сіті;
- отримувати державну та іншу фінансову підтримку експортної діяльності.
Вищезазначені додаткові (нефінансові) заходи кримінально-правового характеру щодо юридичної особи можуть бути призначені судом строком від 6 місяців до 3 років. Водночас, законодавчі зміни не визначають кількість таких заходів, які можуть застосовуватись до юридичної особи одночасно. Тобто відсутність чітких критеріїв створює ризик одночасного накладення кількох обмежень на одне підприємство, що може суттєво ускладнити або навіть паралізувати його діяльність.
Найбільшу увагу привернули нові положення. Вони передбачають можливість запровадження обмежень для юридичної особи як заходу забезпечення у кримінальному провадженні.
Частиною 2 нової статті 483-5 КПК України визначено, що у разі наявності достатніх підстав вважати, що від імені юридичної особи та/або в її інтересах можуть вчинятися дії, спрямовані на уникнення застосування до неї заходів кримінально-правового характеру та/або перешкоджання кримінальному провадженню іншим чином, слідчий за погодженням з прокурором, прокурор звертаються до слідчого судді, суду з клопотанням про застосування обмежень до юридичної особи, стосовно якої можуть застосовуватися заходи кримінально-правового характеру.
Обмеження можуть застосовуватися щодо діяльності юридичної особи, яка пов’язана з:
- внесенням змін до установчих документів стосовно засновників (учасників) юридичної особи, розміру та складу статутного капіталу, найменування юридичної особи, укладення правочину, предметом якого є частка учасника у статутному капіталі юридичної особи;
- вчиненням значних господарських зобов’язань (значних правочинів);
- розпорядженням активами юридичної особи;
- припиненням юридичної особи.
Згідно з абзацами 1 та 2 ч. 1 ст. 483-7 КПК України клопотання про застосування обмежень щодо юридичної особи має бути розглянуте слідчим суддею або судом протягом трьох днів з моменту його надходження. У розгляді беруть участь прокурор та/або слідчий, а також представник юридичної особи. Однак, якщо представник юридичної особи не з’являється без поважних причин, клопотання може бути розглянуто за його відсутності. Це створює ймовірність, що такі клопотання часто розглядатимуться без участі представника юридичної особи. У результаті можуть бути порушені її право на правову допомогу та принцип змагальності сторін.
Анастасія Мерзлюк
Юрист Bires Law Firm