З 05 січня 2023 року набув чинності новий «Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів». Затверджений Постановою Кабміну №1487 від 30.12.2022 року.
Що ж змінилося в цьому році і що необхідно робити роботодавцям?
Так, зазначеним Порядком передбачено, що підприємства, установи та організації незалежно від форми власності зобов’язані забезпечити ведення персонального військового обліку:
- призовників у віці від 16 (у рік досягнення 17-річного віку) до 27 років;
- військовозобов’язаних та резервістів, які не досягли граничного віку перебування у запасі (60 років, а для вищого офіцерського складу – 65 років), у тому числі жінок, які мають медичну або фармацевтичну спеціальність.
З метою ведення персонального військового обліку роботодавці зобов’язані при прийомі на роботу працівників проводити перевірку наявності у них військово-облікових документів. Прийом на роботу військовозобов’язаних та резервістів, які не перебувають на військовому обліку – забороняється.
Також роботодавцям необхідно:
- ознайомлювати працівників з правилами військового обліку під особистий підпис;
- вести облік військовозобов’язаних та резервістів;
- на вимогу уповноважених органів повідомляти працівників про їх виклик до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (раніше – військових комісаріатів) та забезпечити своєчасне прибуття працівників.
На роботодавців також покладається обов’язок не рідше одного разу на рік проводити звіряння даних про військовозобов’язаних та резервістів, що містяться на підприємстві, з інформацією, наявною в територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки.
І найцікавіше. Роботодавці повинні повідомляти уповноважені органи про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які порушують правила військового обліку, для притягнення їх до відповідальності згідно із законом. Наприклад. Працівник вчасно не став на військовий облік, ухиляється від призову на військову службу тощо. В такому випадку роботодавець зобов’язаний передати інформацію про такого працівника до компетентних органів.
Порядком передбачено, що для належного функціонування системи військового обліку підприємства, в штаті яких більше 500 призовників, військовозобов’язаних та резервістів, зобов’язані створити окрему штатну одиницю, що буде відповідальною за ведення військового обліку. Якщо ж на підприємстві таких осіб менше 500, обов’язки щодо ведення військового обліку покладаються на особу служби персоналу. Додатково особі служби персоналу встановлюється доплата в розмірі до 50 відсотків посадового окладу.
За порушення вимог Порядку до працівників, які ухиляються від військового обліку може бути застосована кримінальна відповідальність. А саме у вигляді штрафу або виправних робіт, а до посадових осіб підприємства – адміністративна відповідальність у вигляді штрафу.
Відповідно до нового Порядку система військового обліку підприємства передбачає впровадження та ведення більше 15 різних форм документів. Сюди входять накази, картки, журнали, відомості, повідомлення тощо. Такі документи не тільки необхідно «завести», а й правильно їх заповнювати, групувати, зберігати та своєчасно направляти до відповідних державних органів.
Адвокатське об’єднання «БАЄРС» надає кваліфіковану правову допомогу в створенні на підприємстві системи військового обліку. Наші фахівці розроблять необхідні саме для Вашої компанії документи та нададуть рекомендації щодо їх подальшого ведення у відповідності до вимог чинного законодавства.